Культурний туризм якісно відрізняє Закарпаття на карті України

Туристи, що планують відпочинок в Карпатах та обирають Закарпаття, можуть у 3 – 5 разі більше отримати різноманітних послуг, за доступними цінами, ніж туристи, що їдуть в будь яку іншу область України.   

За останні роки значно зросла конкуренція у туризмі Західної України. Відпочинок в Карпатах є дуже популярним напрямком, а місто Львів є лідером за багатьма показниками. Окремо можна говорити про Буковель. Львів, як місто прибуття туристів на сьогодні “забрав” 1-2 дні у програмах турів в Карпати та до Закарпаття. У середньому, це 500 – 600 грн з туриста за добу (проживання, екскурсійний супровід, харчування). До нас туристи їдуть, на одноденні екскурсії, та повертають знову до Львова. Через це, підприємства індустрії туризму Закарпаття втрачають близько 500 млн грн на рік.

Але ми в Закарпатті не відстаємо, щороку додаємо нові цікаві програми та ініціативи, що приваблюють туристів, та маємо декілька стратегічних переваг. Головні з них, це мінеральні та термальні води; природні парки, гори та водойми; історико культурні та архітектурні пам’ятки; регіональні продукти та гастрономія загалом.

Окрім того, у Закарпатті активно розвиваються культурні туристичні маршрути. Культура різних народів, у Закарпатті представлена найповніше, кожен бажаючий може задовольнити потребу у вивченні та розвитку власного пізнання та реалізації власних культурних потреб. Ужгородський-Берегівський-Виноградівський район пропонує туристам зануритись у історію, культуру, традиції, стиль життя угорської культури. Те ж саме стосується культури інших етнічних груп, що проживають у Закарпатті, зокрема бойків, лемків, гуцулів, німців, словаків, чехів.

Активно розвиваються анімаційні програми. Перебуваючи у гірській місцевості Закарпаття, Вас супроводжуватиме гуцульський, бойківський, лемківський колорит, прямуючи низовиною угорський, румунський, словацький, швабський, єврейський. Кожен турист, що подорожує краєм окрім знайомства з історико-культурними особливостями, практично має можливість долучитись до тієї чи іншої культури. До прикладу, анімаційна програма “Шлях опришка Пинті, у Виноградівському районі охоплює одразу декілька сіл, та має потенціал стати не лише міжрайонним, але й транскордонним туристичним маршрутом. На сьогодні вже є запити зі сторони районів, з розробки анімаційних програм. Потенціал є, потрібно формувати команди. Лідером тут звісно є Колочава.

Активізувалась робота, по розвитку міст та інших територій, як туристичних центрів. Сьогодні ми говоримо про розвиток туризму не лише навколо вже відомих туристичних центрів, таких, як Мукачево, Берегово, Виноградово, Ужгород, Рахів, але й певних дестинації, таких як, національні парки, Хуст, Тячів, Перечин, полонина Боржава, село Завадка на Воловеччині, Воєводино та парк Шенборна, долини річок Уж, Латориці, Боржави, Ріки, Тиси,  та інші.

На сьогодні в області, сформовано багато команд, що займаються супроводом та проведенням фестивалів, які у свою чергу є причиною, чому варто приїхати в Закарпаття. Вже є певні лідери з якості. Фестиваль «Червене вино» в Мукачеві, це чітко продемонстрував. Окремо слід відзначити оригінальне різдвяне містечко в Ужгороді “Цімборленд”. Робота над розвитком анімаційних програм у 2016 році буде продовжена, очікуємо декілька нових оригінальних фестивалів, а також, розвиток програм на території окремих зон, як до прикладу замку «Паланок». Ніхто не має сумнівів, що історичні реконструкції на території середньовічних замків, центральних площ міст залишають у туристів неповторні враження від перебування у нашому краю.

Окремо слід відзначити роботу Закарпатської ОДА та новоствореного управління туризму (керівник Денис Ман) над розвитком інфраструктури, прийнято комплексну програму розвитку туризму, формуються робочі групи з розвитку туризму. Лобіються інтереси з відновлення та ремонту доріг, між населеними пунктами, а також створення нових – прокладанням нової дороги зі сторони Львівської області (Славсько-Волосянка), через Студений, що активізує та збільшить тур потік у напрямку Пилипець – Боржавська полонина. У свою чергу Агенція регіонального розвитку “Закарпаття” (В.Грищенко) у цьому році продовжить роботу над розробкою туристичних шляхів краю, розвитком інфраструктури окремих територій. Кожен район має своїх лідерів, яким потрібно надавати сприяння та підтримку. Головним очікуванням вже у лютому, буде представлення нової моделі розвитку туризму України та концепції Національної туристичної організації.

Керівник “Турінформ Закарпаття”,

викладач факультету туризму УжНУ, Олександр Коваль