Відповідальні водії знають, що прислів’я «Гальма вигадали боягузи» – це нісенітниця, адже саме від стану цієї системи та вміння нею користуватись залежить безпека на трасі.
Стежити за працездатністю гальмівної системи треба постійно, не зважаючи на умови експлуатації авто, стиль водіння та інші фактори. Але є обставини, за яких дискам, колодкам, гальмівній рідині потрібно приділяти особливу увагу. Йдеться про використання авто в гірських регіонах нашої країни, а саме в Карпатах. Як зберегти безпеку під час подорожей у складних умовах, своєчасно виявити недоліки та попередити їх виникнення? Розповідають експерти!
З чого складається гальмівна система та як вона працює?
По-перше, слід наголосити, що в автомобілі наявні два типи гальм: основний та стоянковий. До складу робочої системи входять такі елементи, як гальмівний привод, механізми (диски та колодки) й допоміжна електроніка. Принцип роботи гальмівної системи більшості легкових авто вельми простий. Водій тисне на педаль, яка передає зусилля на головний циліндр і далі до робочих циліндрів, які приводять в дію гальмівні механізми.
Додатково більшість сучасних авто оснащена допоміжними електронними системами. Їх ціль – підвищити ефективність та безпечність процесу гальмування. До них належать антиблокувальна система ABS та система розподілу гальмівних зусиль EBD, яка діє превентивно.
Експлуатація гальмівної системи в горах: що потрібно знати?
Навіть у звичайних умовах гальмівна система працює з великими навантаженнями. Під час поїздок по гірських трасах ці навантаження збільшуються у декілька разів. Для захисту гальм та підвищення безпеки за таких умов під час експлуатації необхідно враховувати деякі факти.
- Термін експлуатації колодок та дисків за звичайних умов експлуатації
Більшість виробників гальмівних колодок встановлюють строк служби на рівні 40-60 тис. км пробігу. Але ті ж самі виробники рекомендують проводити заміну, орієнтуючись на ступінь зносу деталей. Мінімально припустима товщина фрикційної накладки складає 2-3 мм, але краще виконувати заміну, коли цей показник досягне 5 мм. Пов’язане це з тим, що зменшення фрикційного шару призводить до критичного підвищення температури колодки. Як наслідок, збільшується ризик закипання гальмівної рідини та пошкодження дисків. Також важливо обирати колодки високої якості для цього можна скористатися рейтингами найкращих гальмівних колодок. Вони виходять щорічно. Ось один з таких boltiigayki.com.ua/blog/luchshye-tormoznye-diski-top-10
- Гальмівні колодки та диски на гірських дорогах
При постійній експлуатації авто в горах, встановлені виробниками строки експлуатації гальмівних механізмів стають неактуальними. За оцінками експертів, тривалість їх використання зменшується на 10-35%. Суттєво зменшує ресурс колодок гальмування на довготривалих спусках. Замість використання основної системи спеціалісти рекомендують в таких випадках переходити на одну з найнижчих передач та гальмувати за допомогою двигуна. Водіям авто с автоматичною КПП, які не можуть гальмувати за допомогою двигуна, слід використовувати гальма з перервами, даючи змогу колодкам охолонути.
- Гальмівна система в складних кліматичних умовах
Гірські траси – це не тільки спуски, підйоми та круті повороти. Українським Карпатам притаманні досить складні кліматичні умови: значні перепади добових температур, снігові заноси та ожеледиця, дощові потоки, які розмивають дороги та ускладнюють рух. Все це впливає на характер водіння та поступово знищує гальмівну систему. Від занадто сильного тертя колодки зношуються більш інтенсивно, на перегрітих дисках при контакті з вологою виникають тріщини, стан гальмівної рідини під впливом високих температур погіршується. Попередити несправності, які виникають під впливом складних кліматичних умов, дозволяє зменшення періодів між ТО та своєчасне сезонне обслуговування.
Як зрозуміти, що з гальмівною системою щось не так?
Про негаразди з гальмівною системою свідчать зміни руху педалі газу, погіршення керованості авто (машину тягне вбік), поява сторонніх шумів та вібрацій, нерівномірність гальмування та ін. Причин, які провокують появу таких наслідків багато – від виходу з ладу електронних систем до пошкодження вакуумного підсилювача гальм. Деякі з них можна усунути самостійно, але краще – звернутись до фахівців, які повернуть авто безпечність та надійність.