Туристичний інформаційний Центр Закарпаття провів ринкове дослідження «Ринок туристичних послуг м. Ужгорода».
Дослідження проводилось серед повнолітніх жителів міста Ужгорода, у квітні 2007 року.
За результатами ринкового дослідження, 69% ужгородців, на запитання які туристичні фірми ви знаєте, спонтанна відомість (респондент мав дати лише одну відповідь), про відомість назви тієї чи іншої туристичної фірми змогли дати ствердну відповідь.
З тих, що знали, 27,7% респондентів відзначили туристичну фірму «Інтурист Закарпаття», 18,1% туристичну фірму «Галопом по Європі», 16,9% туристичну фірму «Содіс Карпати», 9,6% туристичну фірму «Мома Турс», 8,4% туристичну фірму «Агентство Гарячих Путівок», по 7,2% туристичну фірму «Супутник» та «Карпат Тревел», 2,4% туристичну фірму «Бусоль Вояж» та по 1,2% туристичні фірми «Фаворит Тревел» та «Камелія Турс». В той же час 31% не змогли назвати жодну тур фірму.
У розрізі по статі (чоловіки, жінки), нами виявлено наступні тенденції, що серед чоловіків найбільш відомою залишається тур фірма «Інтурист Закарпаття», її знають 35,7% респондентів чоловіків, в той же час у жінок, найбільш відома тур фірма «Галопом по Європі», її пригадали 21,9% респондентів. Туристичну фірму «Содіс Карпати» знають 16,7% чоловіків та 17,1% жінок.
В той же час, 14% респондентів чоловічої статі не змогли пригадати жодну із тур фірм. 35,9% жіночої статі не змогли пригадати жодної із тур фірм.
Наступним, етапом, визначався рівень відомості інших 3-х туристичних фірм. Де фаворитами були дещо інші фірми. Респондентам пропонувалось назвати 3 фірми, які вони можуть ще пригадати. Фаворитом стала туристична фірма «Галопом по Європі», яка відома для 33,1% респондентів, туристична фірма «Агентство Гарячих Путівок» відома для 15,6%, наступною фірмою ужгородці відзначили «Інтурист Закарпаття» 10,6%. Наступним блоком, вивчалось питання «Послугами яких туристичних фірм, користуються Ужгородці».
Виявилось, що лише 21,7% респондентів за минулі роки скористались послугами туристичних фірм. В той же час, 78,3% респондентів не користуються послугами та самостійно приймають рішення щодо відпочинку. Фаворитами при виборі туристичних фірм Ужгородців є тур фірма «Галопом по Європі» яку обирають 34,6% респондентів та тур фірма «Агентство Гарячих Путівок» 30,8%. Агентство «Мома Турс» 19,2%.
Як видно, явними фаворитами є туристичні фірми, які мають (чи мали) значну рекламну підтримку через всеукраїнські засоби масової інформації. В той же час, туристична фірма «Мома Турс» здійснює рекламну кампанію лише в весняно – літній сезон, і протягом зазначеного періоду працює і її офіс.
При виборі місця відпочинку для 41% респондентів вирішальним є почуття комфорту, для 37,6% респондентів вартість послуги, для 8,7% розгалужена інфраструктура.
Наступним запитанням, що ми пропонували респондентам, було виявлення факторів впливу на прийняття рішення при виборі тієї чи іншої туристичної фірми. Кожен мав змогу відзначити 3 фактори.
Згідно даних опитування, головними факторами впливу на прийняття рішення є низька ціна на послуги, яка важлива для 19,3% респондентів, ввічливість співробітників важлива для 17,1% респондентів, різноманітність відпочинку 12,3%. З опитування видно, що такі фактори як додаткові послуги та поради друзів 4,9% не є вирішальними при виборі тур фірм.
Трійка факторів, серед тих хто визначився, для 23,3% чоловіків найважливішим фактором є ввічливість співробітників, низькі ціни 17,5% (тобто респонденти звертають увагу на вартість послуг) та різноманітність відпочинку для 14,2%. Серед жінок, вирішальними факторами є низькі ціни для 19,2%, різноманітність відпочинку та ввічливість співробітників для 9,2%, тривалий досвід роботи на ринку для 8,3% респондентів.
У питанні вивчення думки респондентів «Назвіть найбільш відому тур фірму на ваш погляд», з метою визначення найбільш відомої туристичної фірми, лише 31% респондентів зміг визначитись. З тих хто визначився, лідерами є тур фірма «Галопом по Європі» 28,9%, тур фірма «Агентство гарячих путівок» 23,7%, тур фірма Інтурист Закарпаття та «Мома Турс» 15,8%.
62% респондентів вже визначились, з сумою коштів, яку вони готові потратити на відпочинок. Зважаючи на те, що 45% респондентів отримують дохід у розмірі 1000 грн., на одного члена сім’ї, виявилось, що 78.3 % респондентів готові потратити до 1500 грн на відпочинок.
Прогнозуємо, що це може бути як відпочинок у межах Закарпаття, так і нетривалі подорожі у межах України чи до країн Східної Європи: басейни Угорщини, екскурсії до Словаччини.
Демографічна складова опитування Було опитано 120 респондентів, за стандартною вибіркою, віком від 18 до 55 років, жителів міста Ужгород. Користування послугами тур фірм: Користуються послугами – 21,7% респондентів Не користуються послугами тур фірм 78,3% респондентів. Гендерний аспект: – Чоловіки – 46,7% – Жінки – 53,3% Віковий склад респондентів: – 22 – 29 років – 18% – 30 – 36 років – 34% – 37 – 41 рік – 16% – 42 – 48 років – 18% – 49 – 55 років 14% Професійна складова: – Менеджери – 11,7% – Директори – 0,8% – Підприємці – 24,2% – Службовці, працівники бюджетної сфери – 51,7% – Інші – 11,7% Структура доходів респондентів – До 1000 грн – 45% – Від 1000 грн до 1500 грн – 33,3% – Від 1501 до 2000 грн – 14,2% – Від 2001 грн до 2500 грн – 3,3% – Понад 2500 грн – 0% – Відмовились від відповіді – 4,2%
Олександр Коваль, Турінформ Закарпаття, весна 2007 р.