Об’єднуватися, як у Франції. На Закарпатті вивчають європейський досвід і створили Асоціацію виноградарів і виноробів.
Спільно – до розвитку і успіху. Такою була головна порада для виноробів Закарпаття від спікерів міжнародного семінару.
Тема – «Французький досвід у галузі виноробства: організація галузі, запровадження системи географічних зазначень, комерціалізація, вимоги щодо якості вина». Але коло питань було ширшим. Власне, говорили про стратегію розвитку галузі для Закарпаття й усієї України.
Тим паче втішно, що подія, котра мотивує визначити курс українських виноробів, відбулася саме на Закарпатті. Організували семінар Торгово-промислова палата України у партнерстві із Посольством Франції в Україні та Закарпатською облдержадміністрацією. Участь також взяли представники дипломатичних установ, Верховної Ради України та корпорації «Укрвинпром». Захід приймала виноробна компанія Шато Чизай.
Модерував подію голова комітету підприємців АПК при ТПП України Олег Юхновський. «Закарпаття – серце українського виноробства. А серце закарпатського виноробства – Шато Чизай, компанія, котра чарує своїми винами навіть французьких колег. Мені дуже до вподоби гасло вашого регіону: «Земля, наближена до неба». Це відповідає дійсності», – сказав пан Олег і висловив сподівання, що семінар стимулюватиме закарпатських і загалом українських виноробів до інтенсивного розвитку.
«Купуй Закарпатське!» – таку стратегію для просування регіонального продукту представив Денис Ман, директор департаменту економічного розвитку і торгівлі Закарпатської ОДА. У презентації «Закарпатське вино як продукт і туристичний бренд» він заявив про кроки для промоції локального продукту.
Провідні спікери семінару – європейські експерти – у форматі інтенсиву поділилися професійним досвідом та баченням розвитку виноробства Закарпаття й України, навели практичні моделі для втілення виробниками.
Так, радник з питань сільського господарства Посольства Франції в Україні Ніколя Перрен найбільше звернув увагу на практики взаємодії виноробів Франції з державними і громадськими інституціями. Партнерство і взаємна підтримка дають чудові результати. «Виноробство дуже важливе для економіки Франції та й для її історії. Французький досвід, знання і навіть сорти винограду дуже популярні у світі. Французькі установи зацікавлені у співпраці, готові ділитися досвідом та супроводжувати вас, винороби, у період, коли український сектор починає розуміти свій потенціал та розвиватися. Франція і Україна – дві великі аграрні країни. До слова, система географічних зазначень (наприклад, може йтися про Шампанське чи Коньяк) має 150-літню історію, і втілення її стало можливим саме завдяки колективним діям. Вам ми теж радимо об’єднуватися і розвивати галузь спільно, для спільного успіху», – зазначив Ніколя Перрен.
Успіх Франції у виноробстві є легендарним. І вражає й у сухих цифрах: Франція володіє 10% світових виноградників, а доля у виробництві вина сягає 17%. Це сектор номер один у сільському господарстві і такий, що надає найбільше робочих місць. У Франції 142 тисячі виноробів! Водночас саме французьке вино є найдорожчим у світі. Експорт вина у 2018-му році сягнув обсягу у 8,9 мільярдів євро. Також держава є лідером у винному туризмі.
Про те, завдяки чому це вдається, розповів викладач ELP (м. Бордо, Франція) Стефан Баде, котрий був «зіркою» семінару. «Я тут, бо вірю в українське виноробство. На Закарпатті я вперше. Співпрацюю з Україною, проводжу навчальні заходи для фахівців, і вдома, у Франції, мене часто запитують, чому ж підтримую розвиток українського виноробства. Я відповідаю: вірю в українське вино! А щодо конкуренції, то вона – завжди стимул навчатися!», – сказав міжнародний експерт. Він провів лекції про міжнародний винний ринок, маркетинг вина, винний туризм. Наведена інформація та інтерв’ю з паном Стефаном варті окремої публікації, яку запропонуємо найближчим часом.
Ключовий експерт проекту ЄС «Підтримка розвитку системи географічних зазначень в Україні» Дарко Якшич розповів про технічні аспекти впровадження захищених найменувань. Чому це важливо? Географічне зазначення продукту сприяє збільшенню доданої вартості та відтак – розвитку території, звідки походить. Зараз у регіоні вже предметно йдеться про запровадження географічних зазначень для закарпатського сиру і, звісно, закарпатського вина.
Саме надання закарпатському вину географічного зазначення і запровадження бренду «Закарпатське вино» є серед цілей провідної виноробної компанії регіону. І під час семінару важливу новину оголосив директор Шато Чизай Анатолій Полосков.
Створена і починає роботу Асоціація виноробів Закарпаття! Ця структура має мету і всі передумови зайнятися реєстрацією географічних зазначень для закарпатського вина. Учасникам семінару та всім виноробам Закарпаття надсилають запрошення до участі і широкої дискусії – задля спільних дій.
«Ми раді заходам, важливим для розвитку виноробної галузі і для розвитку Закарпаття. Цей семінар – точно один з таких. Асоціація є відкритою, – наголошує засновник виноробної компанії Шато Чизай Геннадій Гутман. – Ласкаво просимо всіх виноробів діяти спільно, щоби просувати вино і Закарпаття разом. Одне прохання: виробляти високоякісні вина, аби славити наш край. Це єдина амбіція: Закарпаття має бути найкращим! Мета спільна: щоби край процвітав».
Далі буде…
Алла Хаятова