За даними щоквартального експертного дослідження, що проведене фахівцями “Турінформ Закарпаття” у грудні 2011 року (4 квартал), переважна більшість керівників та менеджерів підприємств індустрії туризму Закарпаття розглядає можливість перегляду ціни на послуги, у найближчий період.
Моніторинг пропозицій на святкування Нового року виявив чіткий тренд – надлишок пропозицій зі святкування нового року та Різдва по усім районам Закарпаття. На тих обєктах, що правильно збудували рекламну стратегію, не було зафіксовано проблем з продажем новорічно-різдвяних пропозицій.
Серед основних причин, що мають вплив на рішення зміни ціни, у новому маркетинговому році слід виділити наступні:
- Вплив на перегляд цін може мати тенденція до зниження кількості туристів, у лютому та у березні 2012 року
- Зниження доходів підприємств
- Зростання вартості тарифів (вода, тепло, електроенергія, паливо)
- Криза на підприємстві (кадрова, управлінська)
- Невпевненість у найближчому майбутньому
- Проведення чемпіонату з футболу Євро 2012
- Невпевненість, щодо курсу валют
На думку опитаних керівників, спостерігатиметься, як зростання, так і зниження цін, за рахунок формування комплексних пакетів. Посилиться співпраця з турфірмами, що продають тури в Закарпаття. Позитивним трендом, що спостерігається, є зростання кількості власних програм, що спонукає до думки, менеджмент підприємств шукає додаткові джерела прибутків плануючи, вивчаючи попит, будуючи партнерства, а не просто прагне будь якою ціною продати продукт.
Аналітики “Турінформ Закарпаття” у 2012 році очікують зростання туристичної привабливості окремих міст та районів, зокрема м.Хуст, Перечинського, Іршавського, Міжгірського районів м.Мукачево та Ужгород. В той же час, слід відзначити, подальше зниження привабливості території Виноградівського району, зокрема через недостатній рівень розвитку привабливості обєктів, віддаленість від основних транспортних магістралей, через незадовільний стан автодороги, наприклад за оцінкою фахівців, переїзд автобусом з Берегово до Виноградова (20 км) – займає 1 годину.
Для туристів, що відвідали Закарпаття у 2011 році негативно було відзначено автобусне сполучення з Рахівським та Міжгірським районом. Їх віддаленість ускладнює планування індивідуальни турів. Зафіксовані негативні тенденції від очікувань туристів. Серед стеоретипів, що формуються в уяві споживача, відзначено “привабливість Закарпаття на фотографіях краща”.
Опитування організаторів подій (святкування, фестивалі) показало, що у 2012 році очікується перегляд концепцій багатох подій, оскільки однотипність програми є не просто дещо застарілою, але й не цікавою.
Менеджери туроператорів з за меж області, що здійснюють продаж Закарпаття, відзначають недостатній рівень розвитку додаткових послуг на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу у Виноградівському, Іршавському, Воловецькому, Міжгірському районах (окрім Колочави, Боржавських полонин). Туорператори очікують, що готелі, ресторани у 2012 році підуть на зустріч турпідприємствам, пропонуючи більш гнучкі умови, що дозволить знизити вартість турів для організованих туристів, та зробить їх більш доступнішим для покупців.
У 2011 році зафіксоване значне зростання кількості закладів харчування та проживання, лише в Ужгороді, створено понад 450 посадкових місць у ресторанах, кафе та пабах. Ріст кількості закладів значно знизив якість обслуговування, що є негативним моментом і обов’язково позначитья на привабливості закладів у 2012 році.
За прогнозами “Турінформ Закарпаття” у 2012 році не очікується стрімкого росту турпотоку в Закарпаття, невеликий ріст спостерігатиметься на час проведення Євро 2012 за рахунок транзитного туриста. Ще одним трендом, що виявлений у 2011 році, є те, що сучасний турист, що відвідує Закарпаття приїзжає в залежності від бажання, а не від можливості. Адже перебуваючи в Закарпатті 2-3 дні він витрачає певну суму грошей, яку може собі позволити. І на перше місце вийшло питання, куди їхати. Сьогодні нема чіткої відповіді на це питання, чому турист повинен приїхати до нас, а не у Львів, чи Івано-Франківськ котрі значно ближче.
Традиційним буде ріст попиту 1-2 денних турів у Закарпаття на період цвітіння сакур та долини нарцисів, що дозволить туроператорам збільшити дохідність на цих напрямках. Можна прогнозувати, що цей період для туроператорів буде успішним.
До негативної тенденції 2011 року слід віднести хибність прогнозу росту попиту на відпочинок в Карпатах у період Нового року, та Різдва і відміну додаткових потягів з боку Укрзалізниці, як і прода усіх квитків на 30 грудня протягом 1 години. Все це говорить про те, що система збору інформації, прогнозування в туризмі не досконала, а приймати рішення на основі попереднього бронювання є недостовірним.
У 2011 році посилилась тенденція копіювання ідей, як з організації подій, так і турпослуг. Моніторинг інтернет сайтів, пропозицій готелів та ресторанів виявив масову невідповідність того, що заявлено і того що надється. Популярною була відповідь – раніше у нас працював інший керівник, він і записав, або послуги у нас нема. Ми повинні відмовитись від назв, які створюють ілюзії, невідповідні очікування. Наприклад, не можна Закарпаття називати другою Швейцарією, а Рахів називати гуцульським Парижем. Нема між ними нічого спільного. Бо туристи поїдуть у справжню Швейчарію чи Париж, а не в Закарпаття.
“Турінформ Закарпаття” разом з кафедрою туризму УжНУ у 2012 році посилять роботу з надавачами послуг розміщення, харчування з метою посилення ідентичності, унікальності відпочинку Закарпаття у туристів. Вже весною буде проведено “Школу по винному туризму”, а літом “Школу по сільському туризму”.
З метою посилення якості послуг в туризмі Закарпатської області, “Турінформ Закарпаття” (керівник Олександр Коваль) розпочав інформаційну кампанію з організації та проведення туристичного рейтингу підприємств Закарпаття у 2012 році. Учасниками рейтингу стають організації індустрії туризму з кожного району області, турпродукти, події з 22 номінацій. У 2012 році з’явиться ще одна номінація – кращий екскурсовод. На 2012 рік, сформовано групу з 10 експертів (фахівці туризму, менеджери турфірм), котрі протягом року регулярно здійснюють поїздки по Закарпатсьій області, та здійснюють моніторинг об’ктів на відповідність критеріїв.
Олександр Коваль, керівник Турінформ Закарпаття