
Учні та вчителі прикордонних регіонів – Закарпаття і Сату Маре матимуть доступ до сучасної STEM-освіти завдяки проєкту «STEMLab Synergy».
Асоціація проєктних менеджерів «ЯДРО» спільно з Ужгородським національним університетом та Асоціацією міжмуніципального розвитку повіту Сату Маре у Румунії офіційно розпочали реалізацію проєкту «STEMLab Synergy: формування навичок майбутнього в українських і румунських школах», що стартував у травні 2025 року.
STEMLab Synergy має на меті модернізацію STEM-освіти в середніх школах Закарпаття (Україна) та Сату Маре (Румунія) шляхом створення 7 сучасних лабораторій, підготовки 17 тренерів для вчителів, навчання 30 STEM-педагогів, проведення інформаційної кампанії, профорієнтаційних заходів, конкурсів і літнього учнівського табору.
В Україні проєкт передбачає створення STEM-хабу на базі УжНУ з чотирма лабораторіями для 22 шкіл Ужгорода.
В Ужгороді команда проєкту “STEMLab Synergy” 1 липня 2025 року на пресконференції представила ключове бачення, щодо його реалізації.

Мирослава Лендєл, професорка, проректорка Ужгородського національного університету:
- «УжНУ бере активну участь у шести міжнародних проєктах, і ми послідовно інвестуємо в розвиток освітньої та наукової інфраструктури. Проєкт STEMLab Synergy є важливим інструментом для посилення якості підготовки майбутніх вчителів STEM-дисциплін. Він також стимулює міжфакультетську взаємодію в університеті, що підвищує загальний рівень координації та ефективності роботи в цьому пріоритетному для країни напрямі».
Євгеній Лукша, голова правління Асоціації проєктних менеджерів «ЯДРО»:
- «Ми побудували інтегроване партнерство, до якого залучено вищий навчальний заклад, громадську організацію та міжнародну інституцію з Румунії. Така модель дозволяє системно реалізовувати цілі проєкту, зокрема підвищення ефективності роботи майбутніх вчителів через практичну підготовку, методичну підтримку та модернізацію освітнього середовища».
Ксенія Охотник, керівниця проєкту STEMLab Synergy, Асоціація проєктних менеджерів «ЯДРО»:
- «Проєкт створює реальні можливості для шкіл — передусім в Ужгороді та Закарпатті — долучитися до сучасної STEM-освіти. Ми надаємо інструменти, платформи й партнерства для підвищення кваліфікації вчителів, розвитку лабораторної бази та залучення до міжрегіональної співпраці з фахівцями, які пройдуть навчання у рамках проєкту».
Ігор Король, професор, проректор, менеджер проєкту STEMLab Synergy, Ужгородський національний університет:
- «УжНУ закономірно виступає ключовим учасником проєкту, адже саме тут готують викладачів і фахівців для STEM-сектору. Проєкт — це можливість модернізувати лабораторну інфраструктуру, навчити викладачів новим підходам і підвищити привабливість спеціальностей університету. У довгостроковій перспективі це сприятиме підготовці затребуваних кадрів, яких чекає ринок праці в регіоні та за його межами».
Ніколета Лашан, менеджерка проєкту STEMLab Synergy, Асоціація міжмуніципального розвитку повіту Сату Маре (Румунія):
- «Проєкт дозволяє посилити інфраструктурний та освітній потенціал партнерських закладів. Ми зосереджуємось не лише на обладнанні лабораторій, а й на системному компоненті навчання — тренінгах, стажуваннях, майстернях та міжнародному обміні досвідом. Ці елементи формують довгострокову сталість та ефективність освітніх змін».
КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД: ЛАБОРАТОРІЇ, НАВЧАННЯ, МОТИВАЦІЯ
Проєкт направлений розв’язувати актуальну проблему покращення STEM-освіти у прикордонних регіонах України та Румунії. Обидва регіони, Закарпаття та Сату Маре стикаються зі схожими проблемами: застарілі навчальні засоби для вивчення природничих наук, брак сучасних методів викладання та кваліфікації вчителів, відсутність мотивації учнів до навчання, стереотипи щодо STEM-професій, а також невідповідність між результатами освіти та потребами ринку праці. Ці проблеми стримують розвиток кваліфікованої робочої сили, негативно впливаючи на економічне зростання регіону та інноваційний потенціал. Отже, проєкт сприятиме розвитку STEM-освіти у прикордонних регіонах через три компоненти:
- Освітня інфраструктура. Буде створено 7 сучасних STEM-лабораторій – 4 в Україні та 3 у Румунії. В Ужгороді лабораторії працюватимуть на базі чотирьох факультетів Ужгородського національного університету – біологічного, фізичного, хімічного і математичного. Такий підхід забезпечить централізований доступ до лабораторій для 22 шкіл міста Ужгород, що дозволить їм проводити практичні заняття з точних та природничих предметів з використанням сучасного обладнання.
- Професійний розвиток. Підготовка 17 тренерів для учителів і сертифікація 30 учителів STEM-дисциплін за 30-годинною програмою підвищення кваліфікації надасть учителям практичні навички використання цифрових технологій, інтерактивних методів і сучасних STEM-інструментів.
- Мотивація учнів. Заплановано масштабну інформаційну кампанію серед школярів та їхніх родин, спрямовану на подолання стереотипів щодо STEM, а також ярмарки професій, конкурси й транскордонний літній табір.
УжНУ ЯК РЕГІОНАЛЬНИЙ STEM-ХАБ
Інноваційністю проєкту є інтеграція STEM-лабораторій саме на базі Ужгородського національного університету. Це дасть змогу забезпечити рівний доступ школярів до якісної практичної освіти та зручно координувати заняття спільно з 22 закладами загальної середньої освіти. Ужгородський національний університет обрано STEM-хабом завдяки потужній інфраструктурі, науковому потенціалу та зацікавленості у популяризації технічних спеціальностей серед молоді та залучення потенційних абітурієнтів до відповідних факультетів. Такий підхід також забезпечує рівний доступ для всіх шкіл міста до ресурсів і створює передумови для сталого розвитку STEM-освіти.
ОСВІТА, ОРІЄНТОВАНА НА МАЙБУТНЄ
Очікується, що завдяки реалізації проєкту:
- понад 8 000 учнів віком 12–17 років зможуть долучитися до STEM-ініціатив, створених в результаті проєкту;
- щонайменше 100 вчителів зможуть пройти програму професійного розвитку протягом реалізації проєкту та на базі розроблених у ньому матеріалів у подальшому;
- зросте зацікавленість учнів у виборі професій у сфері науки, технологій, інженерії та математики;
- буде посилено транскордонну співпрацю між освітніми установами, громадами та освітніми департаментами прикордонних регіонів України та Румунії.
«STEMLab Synergy» — це відповідь на виклики модернізації освіти. «STEM – знання для життя» – це не просто слоган проєкту, це прагнення команди проєкту підготувати молоде покоління до майбутнього, де наука, технології, інжиніринг і математика є не тільки шкільними предметами, а й інструментами пізнання та ефективної взаємодії з навколишнім світом.
ДОВІДКА ПРО ПРОЄКТ
- Проєкт «STEMLab Synergy: формування навичок майбутнього в українських і румунських школах» реалізується консорціумом партнерів проєкту під керівництвом ГО «Асоціація проєктних менеджерів «Ядро» в рамках Програми Interreg VI-A NEXT Румунія-Україна 2021-2027.
- Програма Interreg VI-A NEXT Румунія-Україна 2021-2027 фінансується Європейським Союзом і співфінансується країнами, які беруть участь у Програмі (www.ro-ua.net).
- Акронім проєкту: STEMLab Synergy
- Номер проєкту: ROUA00153
- Загальний бюджет складає 444 405,86 євро, з яких 399 956,27 євро фінансується Європейським Союзом. Бюджет проєкту для українських партнерів складає 224 427,46 євро, з яких 90% забезпечить грант Європейського Союзу.
- Термін реалізації проєкту: 18 місяців (від 15.05.2025 до 14.11.2026 року)
ПАРТНЕРИ ПРОЄКТУ
- Асоціація проєктних менеджерів «ЯДРО»
- Ужгородський національний університет
- Асоціація міжмуніципального розвитку повіту Сату Маре, Румунія (Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Judetul Satu Mare)
КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ
Ел. пошта: yadro.lab@gmail.com
Телефон: +380506731730 Ксенія Охотник, координаторка проєкту
https://www.facebook.com/yadro.lab
Цей матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу. За зміст даного матеріалу несе власну відповідальність Асоціація проєктних менеджерів «ЯДРО» і вона не обов’язково сприймається як офіційна позиція Європейського Союзу або структур управління Програми Interreg VI-A NEXT Румунія-Україна 2021-2027.