Останні десятиліття туризм Закарпаття проявляє себе, як надзвичайно стійка одиниця в економіці краю, діяльність, якої спрямована на розвиток туризму та інфраструктури, що генерує сотні мільйонів гривень в бюджетному секторі та створює десятки тисяч робочих місць.
Закарпаття, на карті Західної України є воротами у Європу, а Україна починається з Закарпаття, для європейського та міжнародного туриста. То ж розвиток інфраструктури та конкурентоспроможність продуктів є ключовими на ринку не лише України, а й світу.
Ужгород, як обласний центр, має свої стратегічні переваги та недоліки, якими можна управляти, та які можна перетворити на додаткові переваги, за рахунок, розробки та реалізації програми розвитку туризму міста, у поєднанні з його околицями.
Якщо розглядати перспективи міста Ужгород, ми не можемо їх розглядати без околиць, які формують потенціал для тур продуктів та є складовими для території.
На найближчі роки, ми можемо визначити наступні проблеми, які є типовими для міста та територій Закарпаття на прикладі обласного центру.
Якщо представити на прикладі міста Ужгород, то серед найважливіших, короткострокових та довгострокових (без поділу на групи), є наступні проблеми:
- Незадовільний рівень роботи з координації туризму міста та території краю
- Низький рівень якості послуг та стандартів роботи закладів індустрії туризму
- Недостатній рівень реклами міста та території
- Низький рівень конкурентності послуг індустрії туризму міста та території
- Незадовільний рівень інфраструктури міста та території
- Незадовільний зовнішній вигляд об’єктів в історичній частині міста та на основних шляхах
- Низький рівень прибутковості підприємств індустрії туризму
- Високий рівень плинності кадрів в індустрії туризму: харчування, проживання, сервіс
- Недостатній рівень матеріально технічної бази підприємств індустрії гостинності
- Недостатній рівень співпраці з містами та територіями
- Низький рівень об’ємів продаж внутрішніх тур продуктів
- Недостатній рівень роботи комунальних служб міста та околиць
- Низький рівень співпраці в секторі туризму та між секторами
- Недостатній рівень розвитку спеціалізованих видів туризму
- Відсутня інвентаризація тур ресурсів та тур продуктів
- Недостатній рівень інформації про місто та околиці на мовах туристів
- Короткий термін перебування туриста та екскурсанта на території міста, області
- Незадовільний рівень участі міста у виставкових заходах та презентаціях
- Недостатній рівень якісних фото та відео продуктів про місто
- Відсутність бачення перспектив та напрямків розвитку туризму міста
- Відсутній календар подій на рік та узгодження дій між організаторами
- Відсутні нові тур маршрути та тур продукти міста Ужгород та околиць
- Низький рівень патріотизму місцевих жителів Ужгорода та околиць
- Недостатній рівень співпраці закладів освіти з питань розвитку туризму краю
- Відсутність системи підготовки та перепідготовки кадрів у секторі туризму
Звісно, перелік проблем, може розширюватись та змінюватись, для різних міст чи територій, та вносити свої коригування.
Для вирішення зазначених проблем сектору та розвитку туризму міста, чи території пропонується, реалізація наступних програм та ініціатив, за участі представників освітніх закладів, органів влади, бізнесу, громадських організацій, та медіа.
Яким чином здійснити розвиток туризму міста Ужгород та околиць?
Пропонується, знайти шляхи вирішення наступних проблем, та створити ініціативи направлені, на вирішення завдань, через реалізацію наступних компонентів.
Компонент 1. Створення сприятливих умов для розвитку туристичної галузі міста Ужгород:
- Забезпечення діяльності Туристичної організації міста Ужгорода (ТОМУ) щодо підвищення якості послуг, пов’язаних з організацією відпочинку громадян
- Співпраця з туристичними підприємствами міста та околиць
- Сприяння підвищенню якості туристичних послуг для ужгородців та гостей міста
- Регулярні засідання Координаційної Ради з питань туризму міста Ужгорода
- Організація заходів до Всесвітнього дня туризму, ініціювання та проведення тематичних форумів для сектору туризму
- Заходи для підвищення туристичного потоку в період (осінь – зима, весна – літо)
- Розробка та запровадження системи громадського контролю якості послуг, що надаються об’єктами туристичної інфраструктури та туристичними компаніями
- Аналіз потреб, оцінки логістики, розробка та запровадження системи супроводу туристів у м. Ужгороді
- Створення, підтримка та просування системи «Аудіо-гід по Ужгороду» , переклад на іноземні мови
- Розробка системи та проведення моніторингу діяльності об’єктів туристичної інфраструктури та суб’єктів підприємницької діяльності у сфері надання послуг, пов’язаних з організацією відпочинку та подорожей громадян.
- Розробка пропозицій та заходів щодо покращання їх роботи
- Аудит, оцінки та затвердження вимог до екскурсійних програм по місту Ужгороду
- Створення та затвердження положення про правила здійснення екскурсійної діяльності в місті Ужгороді
- Співпраця з закладами розміщення та харчування, перевезення міста щодо підвищення якості послуг сфери обслуговування для гостей міста
- Створення реєстру та постійне оновлення електронної бази даних підприємств туристично-рекреаційного комплексу
- Проведення інвентаризації та паспортизації об’єктів культурної спадщини згідно з Державними стандартами
- Моніторинг потреб суб’єктів індустрії туризму, розробка плану дій, щодо їх задоволення та покращення
- Створення реєстру та постійне оновлення електронної бази даних об’єктів туристичної інфраструктури міста
- Проведення заходів із пропаганди серед жителів міста (цільових груп: освіта, підприємства, службовці) перспектив розвитку туристичної галузі шляхом організації круглих столів, екскурсій, навчань, конкурсів..
- Створення програми фінансування ініціатив діяльності громадських організацій, що сприяють розвитку туризму в Ужгороді
- Розробка та видання інформаційних матеріалів, з метою популяризації різних видів туризму в місті Ужгороді: діловий, подієвий, гастрономічний, лікувально-оздоровчий та інші
- Сприяти розширенню мережі та різноманітності гуртків і загальноміських заходів для популяризації пізнавального, культурного та активного туризму серед дітей та молоді м. Ужгорода
- Сприяти запровадженню сучасних інтерактивних Інтернет-сервісів для підвищення якості інфраструктури та надання послуг туристам та мешканцям міста, з можливістю громадянам висловлювати свої відгуки щодо сервісу та якості послуг з використанням Інтернет-ресурсів
- Вивчення перспектив та створення туристичного кластеру:
– «Ужгород та околиці»
– «Ужанська долина» - Сприяння промоції транспортної інфраструктури міста Ужгород (аеропорт, вокзал…)
Компонент 2. Розвиток кадрового потенціалу індустрії туризму, формування іміджу, патріотизму до міста Ужгорода
- Представлення туристичного потенціалу м. Ужгорода на Міжнародних туристичних виставках в м.Києві: «UITT», «Туристичний салон», «Турєвроцентр Закарпаття», та інші
- Забезпечення поширення на міжнародному та всеукраїнському рівні інформації про заходи в рамках:
– Дня міста Ужгород
– Сезонні та міжсезонні періоди - Посилення співпраці з містами побратимами
- Створення туристичної Інтернет-сторінки «Ужгород та околиці», забезпечення її системного оновлення та розміщення промоційних матеріалів про туристичний потенціал міста та околиць
- Сприяння співпраці туристичних підприємств з навальними закладами, які готують спеціалістів для туристичної сфери
- Пропагування в засобах масової інформації переваг в’їзного туризму м. Ужгорода та околиць
- Проведення семінарів-навчань, тренінгів для представників туристичних підприємств, громадських організацій щодо організації в’їзного туризму міста
- Забезпечення проведення туристичних екскурсійних програм для ужгородських школярів початкової та середньої школи
Компонент 3. Підвищення туристичної привабливості та створення сучасного позитивного туристичного іміджу міста
- Створити реєстр та затвердити список головних подій міста Ужгород (фестивалі, ярмарки, форуми).
- Організація різноманітних конкурсів, програм для створення позитивного туристичного іміджу міста
- Створення інформаційних друкованих та електронних матеріалів для представлення туристичного потенціалу міста
- Підтримка нових культурних ініціатив, з метою підвищення туристичної привабливості міста
- Провести інвентаризацію та створення реєстру культурних пам’яток за періодами: Угорський, Австро Угорський, Чехословацький період, Радянський період, Український період
- Створення та підтримка музею міста Ужгорода
- Оцінка та аналіз, розробка пропозицій, створення системи туристичної навігації у місті, в т.ч. організувати виготовлення та встановлення туристичних вказівників (туристичних стовпів-покажчиків, покажчиків різних напрямків, туристичних карт-схем, стендів туристичної інформації, інформаційних білбордів та сіті-лайтів, туристичних стендів тощо)
- Сприяння популяризації сучасних форматів проведення акцій з популяризації екскурсійного туризму в м. Ужгороді – квестів, флеш-мобів, вуличних перформенсів тощо по усім районам міста та околицям
- Сприяти створенню та популяризації сучасних інтерактивних засобів поширення інформації із застосуванням QR-кодів на основних об’єктах туристичної інфраструктури
- Сприяти запровадженню громадських ініціатив щодо поширення в Інтернеті та соціальних мережах інформації про Ужгород та околиці та про туристичні об’єкти:Гасло, логотип, селфі та інше
Компонент 4. Забезпечення умов для роботи іноземних та вітчизняних туристичних операторів та груп
- Співпраця з організаціями іноземних студентів УжНУ та інших ВНЗ України, національними культурними товариствами, закордонними діаспорами ужгородців, що проживають чи навчаються за кордоном, налагодження обміну групами та проведення спільних культурних акцій для створення позитивного туристичного іміджу міста
- Розширення співпраці з містами-побратимами щодо реалізації культурних акцій, спрямованих на розвиток спільних культурних ініціатив та розвиток туристичних обмінів
- Сприяння розвитку різних видів туризму – розробка карт-схем, дороговказів (англійською, польською, російською мовою) облаштування місць стоянки для транспортних засобів, кемпінгів, місць зупинок в Ужгороді та околицях
- Розробляти проекти та сприяти їх втіленню щодо привабливого зовнішнього вигляду фасадів будівель, автомобільних в’їздів в м. Ужгород в т.ч. дизайну вітальних написів, благоустрою території, карт-схем та дизайну оригінального освітлення
- Розробка системи заходів щодо супроводу іноземних туристів.
- Пріоритетна мова: англійська, німецька, угорська, словацька/чеська, польська, в т.ч.
- Забезпечити наявність електронних матеріалів та розмістити їх онлайн простір на іноземних мовах.
- Путівники, карти-схеми з визначними місцями пов’язаними з історією та системи супроводу екскурсантів
- Створити ініціативу «Рекомендую Ужгород» для іноземців (візуальні символи, правила)
- Забезпечувати підтримку установам міста під час проведення міжнародних конференцій (роздаткові матеріали, сувеніри)
Для реалізації зазначених проблем та питань, необхідно:
- залучити до процесу розробки програми зацікавлених учасників: влада – бізнес – громадські організації – освітні заклади – журналісти;
- прийняти програму розвитку туризму міста Ужгорода на найближчі роки;
- закласти суму на виконання програми з розвитку туризму на рівні не менше, ніж йде сплата готельного чи туристичного збору
- створити механізм фінансування ініціатив громадських організацій з бюджету міста, через конкурс
- стимулювати процес формування замовлення з виконання певних послуг (робота інформаційних центрів, організація фестивалів, навчання персоналу та інші) зацікавленим сторонам.
Коваль Олександр,керівник Турінформ Закарпаття,
викладач факультету туризму УжНУ.
Додайте коментар
You must be logged in to post a comment.